Quanto mi piacciono i Classici? Beh di solito non tantissimo, ma quando l'altro giorno è capitato di poter giocare a Cosmic Encounter, edizione '77... beh è stato veramente piacevole!
Per chi non lo conoscesse (Vergogna!) Cosmic Encounter è un gioco in cui ogni giocatore rappresenta una razza aliena che si avventura alla conquista della galassia, scontrandosi ovviamente con le altre razze aliene. Il gioco, nella sua versione più base possibile, è di una semplicità disarmante.
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How much I like the Classics? Well usually not much, but when it happened the other day to be able to play Cosmic Encounter, '77 edition ... Well it was really nice!
For those not familiar (Shame!) Cosmic Encounter is a game where each player is an alien race who ventures out to conquer the galaxy, colliding course with other alien races. The game, in its most basic possible, it is disarmingly simple.
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How much I like the Classics? Well usually not much, but when it happened the other day to be able to play Cosmic Encounter, '77 edition ... Well it was really nice!
For those not familiar (Shame!) Cosmic Encounter is a game where each player is an alien race who ventures out to conquer the galaxy, colliding course with other alien races. The game, in its most basic possible, it is disarmingly simple.
Ogni giocatore ha un sistema stellare di partenza composto da cinque pianeti. Su Ogni pianete ci sono quattro token del giocatore. Il giocatore ha una mano di carte composta da carte Sfida (Attacco e Compromesso) e carte Editti. Il giocatore di turno estrae un colore da una pila, questi indica il sistema dove deve attaccare.
Scelto il pianeta da attaccare l'attaccante piazza le sue unità (i Token) e chiede eventuali alleanze. Fatto questo il difensore chiede le alleanze a sua volta. A questo punto i giocatori mettono una carta coperta, e la rivelano assieme. Se sono entrambe carte di attacco allora si somma il numero di Token alla carta, e chi fa di più vince. Se una delle due è un Compromesso allora chi ha giocato l'attacco vince, se entrambi sono un compromesso allora i giocatori hanno un minuto per trovare un accordo. Il giocatore che perde vede i suoi token finire nel Warp, spazio oscuro da cui potranno essere ripresi poco alla volta.
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Each player has a star system consisting of five starting planets. On each of planets there are four tokens of the player. The player has a hand of cards consisting of Challenge cards (Attack and Compromise) and Edicts cards. The active player draws a color from a stack, the color is the star system where to attack.
Chosen the Planet to attack, the attacker places his units (tokens) and asks if any alliances. After that the defendant asks the alliance in turn. At this point, the players put a card face down, and the reveal together. If both cards are of attack, then adding up the number of tokens in the planet, and who makes the most wins. If one of the two is a compromise then who has played the attack wins, if both are compromise then the players have one minute to find an agreement. The player who loses his token sees end up in the warp, dark space from which they can be taken back gradually.
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Each player has a star system consisting of five starting planets. On each of planets there are four tokens of the player. The player has a hand of cards consisting of Challenge cards (Attack and Compromise) and Edicts cards. The active player draws a color from a stack, the color is the star system where to attack.
Chosen the Planet to attack, the attacker places his units (tokens) and asks if any alliances. After that the defendant asks the alliance in turn. At this point, the players put a card face down, and the reveal together. If both cards are of attack, then adding up the number of tokens in the planet, and who makes the most wins. If one of the two is a compromise then who has played the attack wins, if both are compromise then the players have one minute to find an agreement. The player who loses his token sees end up in the warp, dark space from which they can be taken back gradually.
Su questo sistema terribilmente semplice si innestano i poteri alieni, vero cuore pulsante del gioco. Ogni potere alieno ha una abilità speciale, la varietà di questi e gli effetti in gioco sono il vero divertimento. Ad esempio, nella partita che abbiamo fatto io avevo il potere di leggere le menti, ovvero potevo guardare le carte dei miei avversari. I miei avversari avevano i poteri delle Amebe (potevano spostare a piacere i propri token prima delle sfide) e del Void (quando vince un combattimento elimina i token dal gioco). Alla fine ho vinto io grazie al fatto di sapere sempre quando mi conveniva vincere o perdere, anche se di fatto gli altri hanno avuto sempre la possibilità di cogliere la vittoria.
La nuova edizione della Fantasy Flight, di cui avevo parlato qui, è decisamente più lussuosa, certo fa strano pensare che un gioco del '77 ancora sia così bello, ma probabilmente è questo che definisce il genio.
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On this terribly simple system, engage the alien powers, true heart of the game. Each alien power has a special ability, and the variety of these effects in play are the real fun. For example, in the game that we did I had the power to read minds, so I could see the cards of my opponents. My opponents had the powers of the amoebae (could freely move their tokens before challenges) and the Void (when he wins a fight removes the tokens from the game). In the end I won thanks to the fact I always know when I ought to win or lose, even if in fact the others have always had the opportunity to seize victory.
The new edition of the Fantasy Flight, which I talked about here, is far more luxurious, it sure does look strange to think that a game of '77 is still so beautiful, but probably this is what defines genius.
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On this terribly simple system, engage the alien powers, true heart of the game. Each alien power has a special ability, and the variety of these effects in play are the real fun. For example, in the game that we did I had the power to read minds, so I could see the cards of my opponents. My opponents had the powers of the amoebae (could freely move their tokens before challenges) and the Void (when he wins a fight removes the tokens from the game). In the end I won thanks to the fact I always know when I ought to win or lose, even if in fact the others have always had the opportunity to seize victory.
The new edition of the Fantasy Flight, which I talked about here, is far more luxurious, it sure does look strange to think that a game of '77 is still so beautiful, but probably this is what defines genius.
Never heard of it but sounds like a blast!
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